
Putujete u drugu vremensku zonu? Evo kako nadmudriti jet lag!
26 ožujka, 2025Kad svaki segment putovanja potpuno izmakne kontroli
Podijelite na društvenim mrežama:
Planiranje jest ključno… ali nije garancija da će svemir plesati u tvom ritmu.
Otkazan vlak, kašnjenje letova, propuštene konekcije i prisilno slijetanje… + bonus na globalnoj razini kojeg baš nitko nije mogao predvidjeti. Evo naše priče o povratku u kojem ništa nije išlo po planu.
Plan
Check out, posljednji pogled prema vratima u Lapland pa vlak iz Abiska za Kirunu. Sljedeća stanica – Ice hotel
Stvarnost
Naučili smo novu švedsku riječ – inställt. Vlak je otkazan. Nalazimo se usred arktičkog kruga, u mjestu s jedva 80 stanovnika, bez taksija, bez autobusa. Cesta je zaleđena, govore da se nitko razuman iz Kirune ne bi upustio u transfer po ovakvim uvjetima.
Novi plan
Jedan preuzima telefon, drugi na -20°C kreće u potragu za nekim tko danas ipak mora u Kirunu. Ili barem sutra. Čak i ako to znači da ćemo propustiti noćenje u Ice Hotelu, sutra moramo biti u Kiruni zbog leta za Stockholm i puta kući.
Stvarnost
S druge strane telefona – nema duše voljne doći po nas. Cupkamo na snijegu bez alternative, nadajući se čudu. Pojavljuje se niotkuda i skreće na parking prekriven snijegom i ledom. Taksi. Dovezao je djevojčicu iz Kirune, ali s jasnom uputom da se danas ne vraća na cestu. No, ako je upravo doveo dijete – koliko loša može biti ta cesta? Potpuni obrat. Uz malo uvjeravanja i upornosti, dozu šarma i nešto veću dozu eura – na putu smo za Kirunu i, protiv svih izgleda – noćimo u Ice hotelu.
Plan
Stižemo na aerodrom, predajemo prtljagu. Puni smo dojmova. Čekaju nas letovi Kiruna – Stockholm – München – Zagreb. Putovat ćemo cijeli dan, ali imamo i više nego dovoljno vremena na konekcijama, i u Zagrebu smo navečer.
Stvarnost
Sat vremena nakon planiranog polijetanja, iznenađujuće strpljivo sjedimo u avionu, iščekujući bilo kakvu informaciju. Ako uskoro krenemo, stižemo na prvu konekciju. Pilot nas obavještava da je ručica za zatvaranje cargo vrata zaleđena i da s tehničarima iz Stockholma ubrzano rade na rješavanju problema. A kakve to tajne odleđivanja ima Stockholm, a nema Kiruna, navikla na -20, -30°C, nikada nećemo saznati.
Novi plan
Strpljen – spašen. Ne možemo utjecati na ništa što će se dalje događati, ne znamo kada bismo mogli krenuti, ne znamo hoćemo li stići na sljedeći let. Znatiželjno iščekujemo novosti o ledom okovanoj ručici kargo vrata.
Stvarnost
U glavi se izmijenjuju žive slike raznih načina “odleđivanja” ručice na licu mjesta. Dva sata kasnije smireno podučavamo osoblje aviona o osnovama guest service-a i s velikim uzbuđenjem iščekujemo prve kapljice vode. Ne stižemo na konekciju. Pilot nas s veseljem obavještava kako bismo uskoro mogli krenuti. Počeli su polijevati avion kako bi spriječili njegovo zaleđivanje prilikom polijetanja i tijekom leta
Novi plan
Misliš da ćemo noćiti u Stockholmu ili Münchenu? S velikim kašnjenjem napokon smo poletjeli, nadamo se nekom snacku čim se avion uspravi, a s pritiskom u ušima ozbiljno kalkuliramo gdje bi bilo bolje noćiti. Stockholm smo posjetili na početku putovanja, a u Münchenu smo već nekoliko puta bili.Misliš da ćemo noćiti u Stockholmu ili Münchenu? S velikim kašnjenjem napokon smo poletjeli, nadamo se nekom snacku čim se avion uspravi, a s pritiskom u ušima ozbiljno kalkuliramo gdje bi bilo bolje noćiti. Stockholm smo posjetili na početku putovanja, a u Münchenu smo već nekoliko puta bili.
Stvarnost
Pilot nas obavještava da se upalila crvena lampica koja označava problem s cargo vratima. Priča s ručicom dobiva novu dimenziju. Moramo prisilno sletjeti na najbliži aerodrom. U avionu muk. Luleå – stižemo! Možda tamo imaju magičnu formulu za našu ručicu, možda ćemo još uspjeti uhvatiti večernji let za Stockholm. Spuštamo se prema Lulei, pada snijeg, gladni smo, jedva čekamo protegnuti noge, pojesti nešto i popiti vode. Sve nam je.
Bonus stvarnost
Umjesto da kotači dotaknu pistu, avion iznenada opet kreće u uspon. Pilot javlja da ne možemo sletjeti jer je na pisti previše snijega, ali ralice su već u pogonu. Sljedećih 20-ak minuta kružimo iznad aerodroma, razmišljamo kako bi mogla izgledati Luleå i u smijehu komentiramo da od Kirune nismo odmakli niti 150 km
Najnoviji plan
Kupiti vode i hrane na aerodromu i pričekati upute aviokompanije gdje će s nama koji nismo imali šanse ukrcati se na posljednji let za Stockholm. Prednost su imali putnici koji su lovili interkontinentalne letove, što je sasvim u redu. Očito ostajemo u Lulei i nadamo se odspavati bar nekoliko sati, nismo se previše približili Zagrebu, sutra će biti dug dan.
Stvarnost
Umjesto da šetamo Luleom ili odmaramo u hotelu, mi čamimo na aerodromu i pijemo pivu. Zahvaljujući izuzetno dobroj ranijoj reakciji osoblja u avionu i sveopćoj žeđi, dok smo se dokopali polica jedine trgovine, sve zalihe vode davno su iscrpljene. Nema ni sendviča, sokova ni grickalica. Sastavljaju se zahtjevi za refundacijom i kompenzacijom, znamo koja su naša prava i planiramo ih ostvariti
Plan
S danom zakašnjenja stižemo u Zagreb, jedina razlika u itineraru je današnji polazni aerodrom. Zahtjevi su sastavljeni i poslani s aerodroma u Münchenu. Očekujemo refundaciju troškova za taksi i kompenzaciju iz očitih razloga. Za hotel i doručak se pobrinula aviokompanija.
Stvarnost
Naučili smo i jednu novu formulu – SARS-CoV-2. Susreli smo prve ljude na aerodromima i u avionima s maskama na licima, potpuno nesvjesni globalnog poremećaja koji će uslijediti u narednim tjednima.
Doma smo. Sve je u redu. Refundacija za punu cijenu taksija je odobrena. Hvala švedskim željeznicama. Odobrena je i kompenzacija. Hvala SAS. Čekamo uplatu, sve će biti riješeno unutar 48 sati, švedska škola. Do nekih novih letova, komplikacija i odobrenih kompenzacija.